Egils kokkehjørne

Hvordan trylle fram sunne retter som attpåtil er både vågale og smakfulle i en hverdag som vanligvis har for få timer for de fleste til å stå lenge over grytene?

Mange ønsker seg mørt kjøtt, men har vi tid og tålmodighet til langsteking eller langkoking, begreper som var velkjente og vanlige for generasjoner tilbake, da flere av døgnets timer ble tilbragt på kjøkkenet med tilbereding av hverdagskost enn tilfellet er i dag?

Men «Slow Cooked» mat er i vinden som aldri før, og høres mer trendy ut på engelsk. Og du behøver ikke nødvendigvis bruke din dyrebare tid med nesa nedi kjelene i timesvis heller.

GRISEGODT

 

Ta pulled pork, for eksempel. Dette er en rett som tradisjonelt kommer fra sør-statene i USA, der svinenakker langtidsgrilles over trekull. Dersom du skulle gjort hele jobben selv med svinekjøttet, må du investere mellom åtte og tolv timer i tilberedningstid.

 

Vi i Tulip har gjort jobben for deg, og langtidskokt kjøttet, så du trenger kun å varme det på 180 grader i ovnen i en snau halvtime. Da er kjøttet klart til servering. «Pull» betyr jo å dra eller rive. Det eneste du behøver er to gafler til å rive kjøttet fra hverandre. Lettvint, ikke sant?

KLASSISK OG EDGY

 

Det er egentlig bare manglende fantasi som setter grenser for hva du kan gjøre med pulled pork og pulled chicken. Siden Slow Cooked mat ble en trend for noen år siden, har Tulip vært ledende på området, og er det fremdeles.

 

Den mest vanlige måten å servere pulled pork på er som burger med coleslaw som tilbehør. Ingen tradisjonell burger, riktignok, for du steker ikke det langtidskokte kjøttet, naturligvis, men river det kun fra hverandre og legger det mellom burgerbrødene.

DRESSING SOM SUPERLIM

 

Når det gjelder tilbehøret må jeg komme med en advarsel: Det er helt vesentlig å ikke tenke italiensk! Coleslaw er en kålsalat med litt gulrot og revet eple, og noe majones blandet med rømme.

 

Og det er her du må holde tunga rett i munnen og ute av italia: Ingrediensene skal ikke hverken flyte eller svømme i dressing. Den skal være mer som superlim, en liten mengde, akkurat passe til å klistre sammen kjøtt og brød.

Egils Kokkehjørne Tulip NO

INGEN GRENSER

 

Generelt kan du egentlig bytte ut alt du vanligvis bruker kjøttdeig til, med pulled pork eller chicken, kanskje bortsett fra (mors) kjøttkaker. Du kan bruke det som fyll på pizza, lage fyldige kjøttsauser, surre det inn i en wrap, ha det på focaccia eller i en baguette.

 

Hva med å benytte det i gratinerte nachos? Eller sprite opp tacoen? Vi har en variant av pulled pork taco, med eget tacokrydder. Den er vårt nyeste tilskudd i Slow Cooked-kategorien og er allerede blitt en suksess. Den er veldig god, og jeg har trua på at den kan komme til å bli en ny bestselger.

HOT’N SPICY

 

En annen variant er å bruke pulled chicken i kryddersterke supper. Vi har også svin såkalt Asian Style, en variant av Pulled Pork der sursøt marinade følger med.

 

Oppskriftene våre er veldig anvendelige. De passer godt i alle sammenhenger. Vi har hatt et samarbeid med Lantmannen, der vi fylte steam buns med syltede grønnsaker og brukte Pulled Pork Asian Style. Vellykket, og verdt å prøve hjemme!

SVINERI PÅ ISEN


Det er ikke lett å gjøre like crazy ting med pulled pork som med annet svinekjøtt, for eksempel bacon, der jeg ofte kombinerer søtt med salt, og kan helle sprøstekt sideflesk på både softis og sjokoladedragerte friske jordbær.

 

Men jeg har en artig oppskrift på Cuban sandwich: Grillet toast med ost og sylteagurk, gjerne servert med urtedressing og pommes frites. Det er ikke vanlig å bruke pulled pork her, men det blir supergodt! Du kan også lage kålruletter med pulled pork eller pulled chicken. Og servere en oppgradert soppsaus til.

NORSKE RÅVARER SOM ER NØKKELHULLMERKET

 

Vi bruker alltid norske råvarer for våre Slow Cooked retter, og både Pulled Pork BBQ og Pulled chicken er nøkkelhullmerket. Velger du nøkkelhullmerkede matvarer, velger du mat som inneholder mindre mettet fett, sukker og salt, og mer fiber og fullkorn.

 

Nøkkelhullet hjelper deg til å ta de små, men sunne grepene i hverdagen, og gjør det enklere for deg å ta smartere valg i forhold til helsen din når du handler. Både Pulled Pork BBQ og Pulled chicken er rent, sunt kjøtt, og noe av det beste med denne type tilberedelse er at alt blir beholdt i kokeprosessen. Det er lite fett, og mye protein. Kjøttet blir så saftig når det er langtidsstekt på svak varme, og beholder den gode smaken. Pulled pork har lange kjøttfibre, og tåler å bli revet i filler. Pulled chicken har en annen struktur i kjøttet og må behandles penere, rives litt mer forsiktig, med «lett» hånd.

FAVORITTEN

 

Min favoritt er pulled pork taco, gjerne på en tortilla med tacosaus og ost og chili og vårløk, gratinert i ovnen. Spe på med nachochips, rømme, og en hjemmelaget salsa. Unn deg en iskald øl til.

 

Jeg lager salsaen med sherrytomater som deles i fire, med finhakket hvitløk, litt chili, godt med rødløk, litt olje, salt og pepper, og en dæsj finhakket koriander. Så deler du en lime i to, og topper både salsaen og coronaen med en squeeze med lime. Og vips er fredda’n redda!